Kommentarsregler på lätt svenska
Kommentarsregler – På lätt svenska
Sveriges Radio har många platser för diskussioner och tankar om vår journalistik. Vi vill att så många som möjligt ska vilja prata med oss. Stämningen ska vara välkomnande och folk ska få uttrycka sina åsikter fritt. Men alla ska ha samma möjligheter att vara med och prata. Därför har vi regler för kommentarer, som alla måste följa.
1. Vi tillåter inte hatiska kommentarer.
Vi tar bort kommentarer som innehåller:
-
Hat mot minoritetsgrupper. Till exempel etniska och religiösa minoriteter, HBTQ-personer eller människor som har olika former av funktionsnedsättningar
-
Rasism och främlingsfientlighet
-
Förolämpande och negativa ord om andra personer
-
Hot
-
Angrepp på andra personer
2. Vi kan ta bort kommentarer som inte handlar om det som inlägget handlar om (kommentarer som är ”off topic”).
Kommentarer ska handla om det som inlägget handlar om. Eller om frågan som ställs av redaktionen i inlägget.
3. Vi tillåter inte att man publicerar namn på personer som vi har bestämt oss för att inte publicera.
Varje redaktion har en ansvarig utgivare som bestämmer vad vi ska publicera. Den ansvarige utgivaren kan bestämma att vi inte publicerar namnet på en misstänkt, anklagad eller dömd person. Då tillåter vi inte att personer publicerar namnet i våra kommentarsfält heller.
4. Vi tillåter inte spekulationer och falsk information.
Vi tar bort kommentarer som innehåller lögner, rykten och spekulation. Vi tar också bort manipulerade bilder och videor, om de inte är viktiga för diskussionen och är tydligt att de är manipulerade.
5. Berätta vad som är källan till det du skriver.
Vi vill att diskussionen ska vara så bra och konstruktiv som möjligt. Därför vill vi att du har fakta och källor till det du skriver. Om du skriver att något är på ett visst sätt så ska du kunna visa var informationen kommer ifrån. Annars kan vi ta bort din kommentar. Vi tillåter inte heller att man bara lägger in länkar i kommentarsfältet, utan att skriva något om dem.
6. Det är inte tillåtet att kampanja och spamma.
Det är självklart okej att skriva politiska åsikter. Men det inte är tillåtet att kampanja för partipolitik eller särskilda politiska frågor. Det är inte heller tillåtet att kampanja för kommersiella produkter eller evenemang.
Vi tillåter inte spam, alltså att man skriver flera kommentarer med samma eller liknande innehåll. Det gäller både kommentarer, länkar, emojis, bilder och videor.
7. Vi tillåter inte kommentarer om att andra människor är mindre värda.
Det är inte tillåtet att skriva kommentarer om att någon enskild person eller grupp är mindre värd än andra människor. Till exempel att någon inte förtjänar att leva, är värdelös, ett avskum eller ohyra. Det är kommentarer som är avhumaniserande.
8. Sveriges Radio måste följa BBS-lagen.
Kommentarsfälten måste följa lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor (BBS-lagen). Den som skriver ett inlägg som bryter mot lagen kan bli ansvarig för detta. BBS-lagen säger att Sveriges Radio måste ta bort inlägg som innehåller:
-
Uppvigling: Att uppmana folk att göra brottsliga saker.
-
Hets mot folkgrupp: Rasistiska saker eller hot mot personer från en viss grupp.
-
Barnpornografi
-
Olaga våldsskildring: Bilder eller videos av grovt våld mot människor eller djur.
-
Upphovsrättsintrång: Något som bryter mot lagen om upphovsrätt.
-
Olaga hot: Hot mot någon person.
-
Olaga integritetsintrång: Bilder eller information om en persons privatliv, som kan skada den personen.
-
Offentlig uppmaning och rekrytering till terroristbrott och annan särskilt allvarlig brottslighet.
9. Om du bryter mot reglerna kan du bli avstängd från sidan.
Om du bryter mot våra regler så kan du bli varnad. Om du fortsätter bryta mot reglerna så kan du bli avstängd. Då kan du inte längre kommentera på vår sida i sociala medier.
10. Lämna känsliga uppgifter och tips till Radioleaks. Skriv dem inte i kommentarsfälten.
Tänk på att inte lämna känsliga uppgifter och tips till Sveriges Radio i kommentarsfälten. Skicka dem via sidan Radioleaks istället. Där kan du lämna information på ett säkert sätt.
Var så konkret som möjligt när du skriver kritik.
Vi vill gärna veta vad ni tycker om Sveriges Radios journalistik. Vi tar gärna emot feedback och kritik. Men använd konkreta fall och exempel, för att motivera det du skriver. Då blir diskussionerna bättre och vi kan bli bättre.
Om du ser något som bryter mot dessa regler, använd sidans funktion för att anmäla eller skicka ett meddelande (PM). Då hjälper du oss att göra kommentarsfältet till en bra plats för konstruktiva diskussioner.
Allmänna synpunkter eller frågor hänvisar vi till Lyssnarservice: 08-784 84 84, lyssnarservice@sverigesradio.se, Sveriges Radio på Facebook och vårt supportforum på Kundo.
Denna kommentarsfunktion drivs av Sveriges Radio AB, 105 10 Stockholm, organisationsnummer 556419-3232.
Ansvarig utgivare: Josef El Mahdi
Om Sveriges Radio
Sveriges Radio ska granska, roa och utmana. Vi finns över hela landet och i världen för att ge dig fler perspektiv. Hos oss får du oberoende journalistik och kulturupplevelser – när du vill och där du är. Varje vecka lyssnar 7,2 miljoner på oss.